Saturday, September 4, 2010

Solat Tasbih

Semalam (3 Sept 2010) berkat di bulan Ramadhan dan hari Jumaat, di ofis ada la Jemaah Agama mengadakan program Solat Tasbih bagi staf perempuan. Tiap2 tahun memang menjadi kebiasaan untuk mengadakan majlis seperti ini. Moga semua hadirin yang turut serta pada majlis itu mendapat keberkatan dan keredhaan Allah SWT.. Aminn...
Solat ini dinamakan Solat Tasbih kerana ianya mengandungi 300 tasbih. Lafaz tasbih : Subhanallah, Wal hamdulillah, Wala ilaha illa Allah, Wallahu akbar.
Solat Tasbih sama seperti solat2 sunat yang lain. Cuma solat tasbih mengandungi bacaan tasbih yang banyak. Solat ini dilakukan sebanyak 4 rakaat. Jika dilakukan pada waktu malam, lakukan 4 rakaat dengan 2 salam. Jika dilakukan pada waktu siang, lakukanlah 4 rakaat berterusan dengan 1 salam sahaja dan tidak ada tahiyat awal.
Niat Solat Tasbih pada waktu malam : "Sahaja aku sembahyang sunat tasbih 2 rakaat kerana Allah Ta'ala".
Niat Solat Tasbih pada waktu siang : "Sahaja aku sembahyang sunat tasbih 4 rakaat kerana Allah Ta'ala".
Tatacara Solat Tasbih ada beberapa cara, tetapi saya paparkan yang mudah supaya kita dapat menjalaninya dengan sempurna.
1. Niat Solat Tasbih.
2. Takbiratul Ikram (Allahu Akbar).
3. Lafaz tasbih 15 kali.
4. Surah al-Fatihah dan surah pilihan.
5. Lafaz tasbih 10 kali.
6. Ruku".
7. Lafaz tasbih 10 kali.
8. 'iktidal.
9. Lafaz tasbih 10 kali.
10. Sujud.
11. Lafaz tasbih 10 kali.
12. Duduk antara dua sujud.
13. Lafaz tasbih 10 kali.
14. Sujud.
15. Lafaz tasbih 10 kali.
Maka kesemua itu 75 tasbih pada setiap rakaat, dan jumlah bagi kesemua pada 4 rakaat adalah sebanyak 300 kali tasbih (75 tasbih x 4 rakaat = 300 tasbih).
Selain kelebihan pahala bertasbih, Solat Tasbih juga adalah penebus dosa. Hukum bagi solat ini adalah sunat. Tetapi ada hadis yang menyatakan ianya adalah menjadi tuntutan bagi kita sebagai seorang hamba Allah. Solat Tasbih ini boleh dilakukan setiap hari, jika tidak mampu lakukan setiap Jumaat (sekali seminggu). Sekiranya tidak mampu pada setiap Jumaat, lakukanlah pada setiap bulan. Jika tidak mampu setiap bulan, lakukanlah setiap tahun. Jika tidak mampu setiap tahun, lakukanlah walaupun sekali untuk seumur hidup.
Waallahu'alam..

No comments:

Post a Comment