Tuesday, November 2, 2010

Cintaku Pada mu..

Masa pantas berlalu.. Usia kita juga makin meningkat.. Memori yang lalu menjadi kenangan walaupun ianya pahit dan manis.. Tetapi apa yang penting sekarang ini, jangan mempersia-siakan masa yang ada sekarang.. Kita tidak dapat menjangka berapa lama kita dapat menikmati keindahan dunia ini..
C.I.N.T.A.... Banyak makna untuk perkataan cinta ini.. Dan pelbagai cara dapat kita tunjukkan untuk membuktikan cinta kita.. Cinta kepada Tuhan. Cinta kepada Rasul. Cinta kepada ibu bapa. Cinta kepada suami/isteri. Cinta kepada saudara/sahabat.. Terlalu banyak ungkapan cinta yang dapat dilafazkan..
Cintaku kepada Allah, adalah terlalu Agung.. Kerana kita hanyalah hambaNya yang lemah, mencari keredhaanNya adalah yang utama.. Teringat aku akan cerita Rabiatul Adawiyah. Cintanya hanya kepada Allah semata2, mencari keredhaan DIA paling utama, pelbagai rintangan dan dugaan yang telah beliau tempuh. Jiwa wanitanya terlalu kental, kuat dan tinggi akhlaknya. Cintaku kepada Rasul, nabi yang terakhir. Kita umat akhir zaman yang tidak pernah menatap wajah Baginda. Tetapi kita tetap kenal akan keperibadian Baginda, ajaran dan nasihat2nya. Baginda ada menyebut "Ummati" sebanyak 3x sebelum wafat.. Kita semua adalah "Ummati" iaitu umat Baginda. Baginda pernah menangis bila mengenangkan umatnya iaitu kita semasa hayatnya. Betapa Baginda cinta akan umatnya, tetapi kita bagaimana pula??
Cintaku kepada ibu bapa, insan yang banyak berkorban jiwa raga demi kita anak-anaknya. Kesusahan dan kemiskinan bukannya alasan untuk tidak memberi kasih sayang, keperluan rohani dan jasmani.. Jasamu tetap ku kenang.. Moga Allah panjangkan umur ibu bapa, kerana ku belum bersedia. Kerana jasaku padamu belum banyak yang dapat ku berikan.. Ku sentiasa berdoa kesejahteraan hidupmu selalu.. AMINNN...
Cintaku kepada suami dan anak, sanggup ku korban nyawaku untukmu.. engkaulah penyeri hidupku, tak mungkin ku mungkiri janji cintaku padamu.. Tak sanggup ku kehilangan mu kerana dunia ini akan sunyi sepi tanpa tawa riang, senyuman, gurau senda kalian.. Biar apa dugaan sekalipun, ku tak sanggup berpisah. Kalian lah pengubat segala duka..

No comments:

Post a Comment