Friday, October 15, 2010

Panduan Didik Anak

Formula pendidikan untuk anak-anak :-
  1. Pemilihan jodoh, latar belakang keluarga, akhlak, agama, rupa paras yang menyejuk mata, ekonomi yang kukuh, tubuh badan yang sihat.
  2. Ibu bapa hendaklah sentiasa berdoa untuk kesejahteraan, kejayaan dan kebahagiaan anak sejak bayi dalam kandungan sehingga dilahirkan dan seterusnya.
    Doa Nabi Zakaria a.s (maksudnya) :
    “Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadaku daripada sisiMu akan zuriat (keturunan) yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar (menerima) doa.” (Surah Ali Imran : 3)
    Doa Nabi Ibrahim a.s (maksudnya):
    “Wahai Tuhanku! Kurniakan aku (anak) yang termasuk orang yang soleh.” (Surah al-Saffat : 100)
  3. Ketika hendak menurunkan benih, harus didahului dengan belaian kasih sayang sehingga menimbulkan keghairahan yang tinggi untuk mendapatkan zuriat yang baik/sihat.
  4. Ibu harus membekalkan anak dalam kandungan dengan zat pemakanan yang diperlukan untuk proses pembesaran dan kecerdasan otak.
  5. Ibu harus mengawal emosi daripada menjurus kea rah negative seperti marah, gelisah, takut dan sebagainya.
  6. Bacalah al-Quran, dirikanlah solat dengan tetap, lidah basah dengan zikrullah, semoga jiwa sentiasa tenang.
  7. Banyakkan membaca buku ilmiah, kisah Nabi dan Rasul, ulama-ulama dan ahli-ahli falsafah Islam yang agung seperti Imam al-Ghazali, Ibnu Sina, al-Farabi dan lain-lain. Semoga perwatakan tokoh-tokoh agung ini akan mengalir ke dalam rohani anak dalam kandungan.
  8. Elakkan daripada membaca atau menonton adegan-adegan berwatak ganas atau manusia-manusia tidak bermoral.
  9. Suami harus sentiasa memberi suntikan motivasi kepada isteri.
  10. Ajaklah berbicara dengan anak dalam kandungan sambil membelai dengan penuh kasih sayang, terutama setelah anak dalam kandungan berusia empat bulan, kerana pada waktu itu kandungan sudah diberi roh.
  11. Ketika bayi lahir, sambutlah dengan azan di telinga kanan, kamat di telinga kiri, demi meneguhkan akidah dan kerohaniannya.
  12. Disunatkan membaca Surah al-Ikhlas dan diiringi dengan doa yang bermaksud : “Wahai Tuhanku, aku mohon kepadaMu semoga Engkau melindungi dirinya dan keturunannya daripada gangguan syaitan yang direjam.”
  13. Kemudian digosok langit-langitnya dengan manisan seperti madu, mengingatkan selepas ini dia harus menghisap susu ibunya. Amalan ini dinamakan ‘tahnik’ dan hukumnya sunat.
  14. Pada hari ketujuh selepas kelahiran, sunat dicukur rambut di kepalanya. Ia bertujuan untuk membuka semua liang rambutnya dengan itu akan menguatkan indera penglihatan, pernafasan dan pendengarannya.
  15. Pada hari ketujuh kelahiran, sunat dibuatkan akikah. Jika tidak dapat buat pada hari tersebut, bolehlah dibuat pada hari ke-14, atau pada hari ke-21. Jika tidak dapat juga, buatlah pada bila-bila masa sebelum baligh. Hikmah akikah sebagai tanda bersyukur, menjalin silaturrahim dengan jiran tetangga dan sanak saudara serta mengharapkan doa mereka untuk kebaikkan anak itu.
  16. Pada hari ketujuh juga, sunat diberikan nama yang indah dan ia diistiharkan kepada para tetamu yang hadir. Nama yang baik dari segi sebutan dan maknanya, akan menjadi satu doa dan suntikan motivasi yang berterusan kepada anak.
  17. Jangan dipaksa bayi untuk tidur berterusan siang dan malam. Ajaklah dia bercakap dan hiburkan ketika bayi sedang jaga. Dengan ini, jiwa dan emosinya akan membangun dan kecerdikannya tumbuh dengan subur.
  18. Dodoikan anak ketika hendak tidur dengan kalimat “La ilaha illallah” atau ungkapan lain berbentuk motivasi, doa dan harapan. Di samping itu, jangan lupa timang dengan penuh kasih sayang ketika bangun dari tidur dan pada waktu-waktu yang sesuai.
  19. Anak sebelum boleh bercakap, dan berjalan ke sana ke sini, terlebih dulu dia akan mendengar dan melihat. Oleh itu, wujudkanlah suasana yang harmoni dalam rumah tangga, elakkan perlakuan yang tidak elok dan juga elakkan suara kasar atau bahasa yang kesat, agar jiwa anak-anak tidak dicemari oleh unsure-insur negative.
  20. Jiwa agama hendaklah disemai dan disuburkan secara berterusan, akidah yang kukuh akan menjamin masa depan yang penuh gemilang.
  21. Anak-anak ketika kecil mudah meniru apa-apa jua yang dilihatnya. Oleh itu, ibu bapa hendaklah member contoh teladan yang baik kepada anak-anak mereka.
  22. Dedahkan aktiviti mencabar untuk menanamkan sifat berani, keyakinan diri dan berdikari. Contohnya memanjat, berenang, berlumba lari.
  23. Ibu harus bijak menghadapi telatah anak. Jika anak suka mencoteng dinding, nasihatilah dia, berilah dia kertas atau buku, biar dia mengembangkan bakatnya untuk menulis.
  24. Jangan terlalu memanjakan anak, kerana ia boleh melemahkan jiwanya. Latih anak kecil untuk membina sikap berdikari.
  25. Ketika anak berusia tiga hingga empat tahun, perdengarkan kata-kata hikmah yang pendek dan ulang selalu sehingga anak-anak dapat menghafalnya. Kemudia, suruh anak menghafal doa dan surah lazim ketika berusia empat hingga lima tahun.
  26. Ajar dan latih anak-anak mendirikan solat dan berpuasa supaya meeka dapat melakukannya dengan sempurna ketika berusia 10 tahun.
  27. Ibu bapa mesti sehaluan dalam mendidik anak.
  28. Ibu bapa mesti tegas ketika memberikan arahan kepada anak-anak untuk melakukan dolat dan disiplin keagamaan serta akhlak. Sekiranya anak yang sudah berumur 10 tahun masih enggan solat boleh dirotan sebagai pengajaran dan peringatan, merotan di bahagian punggung atau tapak tangan.
  29. Anak yang berbuat salah, hendaklah ditegur dan jika perlu dimarahi atau dicubit pahanya atau perutnya. Sementara yang melakukan kebaikan, perlu diberi sanjungan/hadiah sebagai perangsang dan iktibar kepada anak yang lain.
  30. Beri pendedahan kisah orang-orang kenamaan yang telah menempa kegemilangan dalam hidup mereka, dan telah berjasa kepada Negara/dunia, semoga akan menumbuhkan cita-cita besar pada diri anak kita.
  31. Anak yang sudah besar pun masih memerlukan nasihat dan peringatan menerusi khutbah di masjid atau pembacaan buku-buku agama.

No comments:

Post a Comment