Monday, October 11, 2010

Hidup di Dunia

Hidup ini bagai lampu dinding..
Yang dihiasi di malam hari..
Apabila minyak sudah habis..
Iakan terpadam sendiri..
Inilah bait-bait lagu dari kumpulan nasyid "Hijjaz" yang sentiasa menjadi ingatan bagi sejak ku di bangku sekolah lagi sehingga sekarang. Hidup ni hanya sementara. Yang kekal abadi adalah Akhirat, yang menjadi destinasi terakhir bagi kita sekalian umat. Yang menjadi tempat paling dirindui oleh para Mujahiddin Islam..
Tetapi bagi kita umat akhir zaman ini, adakah ianya menjadi pilihan kita? Yang masih leka dengan kehidupan dan kemewahan duniawi ini? Yang masih belum puas dengan kenikmatan syurga dunia? Yang belum puas dengan pangkat, darjat, harta kekayaan?
Bagi pengejar duit, makin dikejar duit, makin tidak cukup baginya walaupun duit itu dihimpun penuh 1 bilik. Bagi pengejar pangkat, hidupnya tak akan puas walaupun dia menyandang beberapa pangkat dan amanah. Bagi pengejar harta kekayaan, tidurnya tak akan nyenyak walaupun katil tidurnya bersalut emas dan mutiara.
Hatiku terusik lak kala mengingati bait-bait pesanan lagu itu, menyedarkan aku dari keasyikan dunia ini. Tetapi aku sentiasa bersyukur dengan apa yang aku miliki sekarang walaupun suami, anak dan keluarga yang menjadi peneman di dunia ini..
"Ya ALLAH, Kau tabahkanlah hati kami dalam mengharungi hidup dan dugaan yang mendatang, Kau peliharalah aku, suamiku, anakku dan keluargaku dari segala kejahatan dan mara bahaya. Dari fitnah dunia dan akhirat, dari hasad dengki dan tipu daya syaitan dan hawa nafsu. Dan Kau berilah kesihatan yang baik kepada kami semua. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Agong lagi Maha Mengetahui segala kejadian di langit dan bumi. Ameen.."

No comments:

Post a Comment