Friday, October 22, 2010

Kencing Kotor

Pada jam 1.30am (20/10/2010 -Rabu) aku terasa mcm nk kencing, so aku pun pergi la menunaikan hajat. Tapi rasa mcm xpuas, so masuk tidur balik. Dalam 10minit kemudian, rasa nk kencing lg, so aku pun pergi tandas, terkejut aku bila tengok air kencing aku bercampur dengan darah, terasa perit masa kencing dan xpuas. Bila diteran2, keluar ketulan darah.. Keadaan ini berulang2 sampi jam 4.15am, mmg xsempat nk tidur. Badan sejuk menggigil dan lapar pulak tu, so makan biskut je la hehe..
Tidur dengan letih, jaga2 dh jam 7am. Memang xsedar langsung. Alarm tepi kepala pun mmg xdengar. Kalau nk diikutkan aku kena pergi Konvensyen KIK kat Putrajaya, tp bila dh sakit gini xlarat lak. So kami pergi ke klinik kerajaan je la. Doktor mengesahkan aku tidak hamil (haid lewat 2minggu) dan bukan masalah batu karang selepas x-ray dibuat. Aku hanya diberikan ubat tahan sakit (Mefenamic Acid 250 mg). Aku mendapat MC pada hari tersebut.
Aku pergi ke pejabat seperti biasa (21/10/2010 -Khamis) walaupun terasa perit dibahagian pinggang. Tapi jam 1pm, terasa amat perit di bahagian pinggang hingga duduk dan berjalan secara perlahan2. Jam 1.30pm kami ke klinik panel untuk mendapatkan rawatan. Doktor mengesakan aku mengalami kencing kotor. Mujur tindakan rawatan diambil bg mengelak keadaan yang lebih teruk.
Kencing kotor ini disebabkan aku kurang minum air masak (air kosong). Memang aku mengakui kerana kurang minum air masak. Apabila suhu badan diambil, rupa2nya aku demam panas (38.2'C) dan aku mendapat MC. Aku diberikan ubat demam (Paracetamol), ubat lawas kencing (Ural Effervescent Granules) , ubat tahan sakit (Voltaren SR 75 mg) dan ubat anti-biotik (Augmentin 625 mg).
Sekarang apa yang penting ialah menjaga kesihatan tubuh badan adalah penting. Jangan sampai sakit baru nak jaga. Sakit ni diri sendiri yang menanggung. So aku mula mengamalkan minum air masak dalam kuantiti yang mencukupi dan kerap. Mungkin dalam masa 2minggu lepas, aku mengambaikan minum air masak, tapi sekarang aku pastikan ianya tidak akan berhenti lagi. Jadikan pengalaman ini sebagai pengajaran kita bersama.
Jom Sihat !!

No comments:

Post a Comment